Koncertinė veikla
Gimtuosiuose namuose Janas Karlovičius pradėjo mokytis groti fortepijonu ir violončele. Besimokydamas Vilniaus gimnazijoje (1847–1852), ėmė privačias violončelės pamokas, manoma, pas Samuelį Kossowskį (1805–1861). Asmeniškai susipažino su kompozitoriumi Stanislavu Moniuška, kuris tuomet buvo šv. Jonų bažnyčios vargonininkas. Baigęs gimnaziją aukso medaliu, Karlovičius vienerius metus gyveno su motina Vilniuje. Tuo metu debiutavo Vilniaus scenose kaip atlikėjas – dalyvaudavo viešuose pasirodymuose Didžiajame teatre ir Bajorų klube bei privačiuose vakaruose (Wągiel, 70). 1853 metų rudenį Karlovičius išvyko mokytis istorijos ir filologijos į Maskvos Imperatoriškąjį universitetą. Studijuodamas dalyvavo studentų labdaringuose koncertuose, be kita ko, ir neturtingų studentų iš Lietuvos labui. Daug laiko skyrė privačiam mokymuisi groti trimis muzikos instrumentais: basetle, fortepijonu ir violončele. Violončelės pamokas (du kartus per savaitę po du rublius už valandą) ėmė pas Maskvos teatro muzikantą Geblį [1]. Vasaros atostogų metų Vilniuje Karlovičius aplankydavo Moniušką ir net po daugelio metų prisiminė, kaip drauge su juo skambino fortepijonu keturiomis rankomis (Karłowicz, 1885, 47).
1857 metais baigęs Maskvos universitetą ir gavęs filosofijos kandidato laipsnį, rudenį su Moniuškos rekomendaciniais laiškais Karlovičius atvyko į Varšuvą, o po trijų savaičių išvyko į Paryžių, kur kaip laisvas klausytojas lankė paskaitas Sorbonos universitete ir Collége de France. Nuo 1858 metų sausio trumpai tobulino muzikinius įgūdžius Conservatoire Imperial de Musique et de Declamation, o vėliau – École Beethoven. Kaip ir anksčiau, neapleido kamerinės veiklos – grojo lenkų-prancūzų kvartete, koncertuodavo. Į Varšuvos spaudą siųsdavo korespondencijas muzikinio gyvenimo temomis (Wągiel, 2005, 76–77).
Nuo 1858 metų rugpjūčio Karlovičius vieną semestrą studijavo filosofiją Heidelbergo universitete. Čia mokėsi harmonijos pas Karolį Bochą, koncertavo, paskatintas motinos, kūrė kompozicijas fortepijonui. 1859 metų rugpjūčio–spalio mėnesiais Karlovičius keliavo – aplankė Ženevą, Ciūrichą, Romą, Milaną, kitas vietas. Rudenį persikėlė į Briuselį ir vienerius metus universitete studijavo istoriją, taip pat tobulinosi muzikos srityje pas garsųjį Adrieną-François Servaisą (1807–1866), pramintą „violončelės Paganiniu“.
Grįžęs iš Briuselio, Karlovičius apsigyveno su tėvuBratomiežo dvare, aplankydavo ir Vilniuje gyvenančią motiną, dalyvaudavo labdaringuose koncertuose. Pavyzdžiui, 1861 m. vasario 20 d. kartu su operos solistais dalyvavo labdaringuose koncertuose Didžiajame teatre Vilniuje, atliko, be kita ko, Moniuškos operos Halka fragmentus. Kovo 17 d. Bajorų klubo salėje įvyko svarbus koncertas, skirtas poetui Vladislovui Syrokomlei paremti. Jame dalyvavo ne tik Karlovičius (kartu su G. Michalovskiu ir L. Paradzinskiu atliko du solinius kūrinius violončelei ir Mendelssohno trio D-moll), bet ir jo pusseserė, dainininkė Emilija Molochoviec (LVIA, F1135, ap. 10, b. 63, 7). Po vieno labdaringo koncerto rašytoja, kunigaištienė Gabrielė Giunter-Puzinienė (Gabriela Gűnter-Puzynina) parašė Karlovičiui eilėraštį, prasidedantį žodžiais: „Znów Cię słyszymy, słyszą Cię i z nieba...“ („Vėl Tave girdime, girdi Tave ir iš dangaus...“) (LVIA, F 1135, ap. 10, b. 44, 30).
1862 metų rudenį Karlovičius išvyko studijuoti istoriją, šįkart į Berlyno universitetą. Pradėjo versti į lenkų kalbą muzikologo Ernsto Friedricho Richterio harmonijos vadovėlį Lehrbuch der Harmonine (knygą buvo išleista Varšuvoje 1863 metais). Po netikėtos tėvo, studijų rėmėjo, mirties gruodžio mėnesį Karlovičius privalėjo grįžti į tėviškę ir iki 1865 metų gegužės gyveno Lietuvoje. Šiuo laikotarpiu kartu su kitais atlikėjais (smuikininku Vladislavu Bartoševičiumi, pianistu Vitoldu Pžybora, dainininke Valerija Rostkovska)daug koncertavo Vilniaus Didžiojo teatro ir Bajorų klubo scenose. Taip pat dalyvavo privačiuose vakaruose kaip solistas tenoras ir violončelininkas. Pasak Agatos Wągiel, Karlovičius jautėsi esąs „virtuozas“, nors afišose dažnai buvo pristatomas kaip „violončelininkas mėgėjas“ (Wągiel, 2005, 84).
Studijas Berlyne Karlovičiui pavyko baigti tik 1866 metais (gavo daktaro laipsnį). 1865 metų rugsėjį jis vedė bajoraitę Ireną Sulistrovską iš Vyšniavo dvaro, Švenčionių apskrities, Vilniaus gubernijos. Su ja kiek pagyvenęs Berlyne, persikėlė į Varšuvą, kur nesėkmingai bandė gauti istorijos docento vietą universitete. Tuomet grįžo į Bratomiežo dvarą, tvarkė ūkinius reikalus, tęsė koncertinę veiklą Vilniuje, taip pat koncertavo Minske, Pskove (1868) (LVIA, F1135, ap. 10, b. 114, 539).Minsko dainininkė Marija Sudakuvna laiške Karlovičiui rašė, kad jo grojimas yra „labai gražus“, „publikos mėgstamas ir visada laukiamas“ (LVIA, ap. 10, b. 111, 1).
Labai svarbūs Karlovičiui buvo jo koncertai Varšuvoje 1870 metais. Lapkričio 9 d. jis pasirodė Rotušėje, Aleksandro salėje, koncerte, skirtame paremti nepasiturinčius Varšuvos Muzikos instituto (konservatorijos) mokinius. Orkestrui dirigavo Stanislovas Moniuška ir Apolinaras Kontskis (Apolinary Kątski) [2]. Karlovičius atliko solo Fryderyko Chopino Nokturną, taip pat akomponavo soprano dainininkei Vilgockai. Apie koncertą, kuriame dalyvavo daugiau kaip du tūkstančiai žmonių, plačiai rašė vietos spauda, visi pabrėžė aukštą Karlovičiaus atlikimo lygį. Tikriausiai būtent tada Varšuvos konservatorijos direkcijai kilo mintis pakviesti jį dėstyti. Karlovičius buvo įdarbintas 1871 m. vasario 9 d., turėjo tris chorinio dainavimo ir rusų kalbos pamokas po dvi valandas, už kurias buvo mokama 25 rb. per mėnesį (Życie i prace...., 1904, 298). Deja, dėl akių ligos ir „svarbių asmeninių kliūčių“ buvo priverstas atsisakyti šio darbo vos po dvylikos paskaitų, vadinasi, maždaug po mėnesio.
1871 metų rudenį grįžęs į Lietuvą, Karlovičius apsigyveno su šeimaPadzitvoje, Lydos apskrityje (paveldėjo šį dvarą iš tėvo brolio). Nuo 1873 metų rudens įsikūrė žmonos tėvų dvare Vyšniave, už 100 km nuo Vilniaus.Iš čia Karlovičius atvykdavo į Vilnių, kaip ir anksčiau, pasirodydavo kamerinėse grupėse kartu su Faustinu Lopatinskiu, Vincentu Demiro-Saulskiu, Mikolajumi Voicechovskiu. Koncertai vyko ne tik Bajorų klube, bet ir Didžiajame teatre, Tyzenhauzo name, o taip pat pačiame Vyšniave (LVIA, F1135, ap. 10, b. 63, 7). Pasirodymuose Vyšniave dalyvaudavo žmona Irena ir jos sesuo Vanda Sulistrovska-Riomerienė, kurios abi gražiai dainavo. 1874 metais Karlovičius kartu su smuikininku Michalu Jelskiu koncertavo Vilniuje, o 1876-ųjų rudenį – Šauliuose, Žemdirbių parodoje. Nuo 1876 metų pavasario Karlovičius keletą mėnesių praleido Amerikoje. Be kita ko, dalyvavo Filadelfijos parodoje, kur pristatė savo novatorišką darbą Project of a new way of writting musical notes [3].
1887 metais Karlovičius su šeima visam laikui persikėlė į Varšuvą. Nuo 1888-ųjų aktyviai įsijungė į Varšuvos vokalinės draugijos „Lutnia“ (įsikūrusios prieš metus) veiklą, dainavo tenorų grupėje, septynerius metus buvo jos vicepirmininkas. Šiuo metu pradėjo rinkti liaudies dainas ir melodijas, užrašinėjo jas įvairiuose regionuose – Polesėje, Silezijoje, Baltarusijoje. Kai kurias iš tų dainų harmonizavo, pritaikydamas vyrų chorui.
1891–1895 metais Karlovičius buvo Varšuvos Muzikų draugijos vicepirmininkas. Draugijos pavyzdys – Vienos Muzikos bičiulių draugija, kuri rūpinosi konservatorija su operos ir dramos mokyklomis bei didelių koncertų su choru ir orkestru organizavimu.
1887 1893 metais Karlovičius dėl ligos galutinai atsisakė griežti violončele. Rašė pažįstamiems, kad gali visam laukui baigti grojimą, nes turi vertą įpėdinį – sūnų Mečislovą, Stanislavo Barcevičiaus ir Zygmunto Noskovskio mokinį. Karlovičius labai domėjosi sūnaus kompozicijomis, dalyvavo jo koncertuose Berlyne 1897, 1898 ir 1903 metų kovą, likus trimis mėnesiams iki mirties.
Parengė Irena Fedorovič
Išsamiau žr. I. Fedorovič straipsnį „Jano Karlovičiaus susirašinėjimas su lenkų ir lietuvių literatūros bei kultūros veikėjais“. - Kalbotyra 57 (2) Slavistika Vilnensis 2012, Vilniaus universitetas, p. 197-210.