Bendradarbiavimas su M. Davainiu-Silvestraičiu
Lietuvių tautosakos rinkėjų Jano Karlovičiaus ir Mečislovo Davainio-Silvestraičio bendradarbiavimas
Daugiau nei dešimtmetį trukusį Jano Karlovičiaus ir Mečislovo Davainio-Silvestraičio bendradarbiavimą liudija 1883–1894 metų korespondencija, saugoma Lietuvos valstybės istorijos archyve (toliau – LVIA). Korespondencija liudija juos nagrinėjus daugybę aktualių mokslo ir visuomenės raidos klausimų, leidžia naujai pažvelgti į Davainio-Silvestraičio asmenybę. Šį bendradarbiavimą taip pat patvirtina Davainio-Silvestraičio straipsniai ir užrašai, nuo 1888-ųjų metų reguliariai spausdinti Karlovičiaus leidžiamuose leidiniuose Wisła [1] bei Biblioteka Wisły.
XIX amžiuje prasidėjo Lietuvoje svarbus tautosakos tiriamosios veiklos etapas – kūrinių rinkimas ir skelbimas, o ir intensyvus surinktos medžiagos tyrimas bei naujų metodologijų kūrimasis. Mokslo veikaluose, skirtuose lietuvių etnografijos ir folkloro raidai nagrinėti, Davainio-Silvestraičio asmenybė, nuopelnai ir talentas dokumentuoti, publikuoti ir interpretuoti liaudies padavimus didelio dėmesio nesusilaukė. Vertingi išlieka Davainio-Silvestraičio samprotavimai apie lietuvių tarmes, žemaičių bajorų vartojamą lenkų kalbą, išlikusias tarmybes Žemaičių padavimų rankraščiuose bei susirašinėjant su Karlovičiumi. Deja, nebuvo išspausdinti ir gausūs jo lietuviškai užrašyti tautosakos tekstai.
Karlovičiaus nuopelnai lenkų bei pasaulinei etnografijai pabrėžiami daugelyje darbų, publikuotų Lenkijoje. Kiek mažiau jo darbai ir pasiekimai žinomi plačiajai mokslo bendruomenei Lietuvoje; nėra išsamiai tyrinėti jo darbai, skirti lituanistikai ir lietuvių folklorui. Antano Sabaliausko monografijoje Lietuvių kalbos tyrinėjimo istorija iki 1940 m. [2] trumpai pristatyti jo nuopelnai lietuvių kalbotyrai, Kazio Grigo straipsnyje [3] aprašoma Karlovičiaus archyve aptikta lituanistikai svarbi medžiaga. Pastaruoju metu vos keletas darbų skiriama jo veiklai etnografijos ir folkloro srityje bei jo ryšiams su Lietuva aprašyti [4].
Mečislovas Davainis-Silvestraitis – lietuvių tautosako rinkėjas
Domėtis folkloru bei rinkti liaudies padavimus Davainis-Silvestraitis pradėjo nuo 1867 metų. 1881 metais jis įdėjo skelbimą į leidinį Słownik Geograficzny, kad renkąs liaudies padavimus. Per Antaną Baranauską ir Kazimierą Jaunių susisiekė su Jonu Basanavičiumi. Ši pažintis skatino kaupti liaudies padavimus. 1884 metais jis išsiunčia 159 tekstus apie liaudies mediciną, kuriuos Basanavičius išspausdina kartu su kitais tekstais.
1883 metais pasirodęs Veckenstedto veikalas Die Mythen, Sagen und Legenden der Žamaiten (Litauer) suaktyvino mitologinės medžiagos iš Lietuvos rinkimą ir tyrimą. Tais pat metais Davainis-Silvestraitis susisiekė su Karlovičiumi, siekdamas nustatyti Veckenstedto publikuojamos lietuviškos medžiagos autentiškumą. Davainio-Silvestraičio pastabos ir sukaupta medžiaga padėjo Karlovičiui aptikti Veckenstedto medžiagos klastotę bei lietuvių mitologijos aprašymo netikslumus. Bendradarbiavimas su Karlovičiumi buvęs vaisingas, kadangi pastarasis publikavo daugiausia Davainio-Silvestraičio tekstų. Nuolat spausdinami jo straipsniai lenkų kalba leidinyje Wisła (nuo 2 numerio 1888 metais), vėliau straipsnių autorius tampa žurnalo Wisła bendradarbiu. Karlovičius išleidžia didžiausią Davainio-Silvestraičio surinktų tekstų rinkinį Žemaičių padavimai. Pražuvus kai kuriems lietuvių padavimų originalams, itin išauga vertimų į lenkų kalbą reikšmė.
Davainis-Silvestraitis bendradarbiavo ne tik su Karlovičiumi – jis buvo daugybės tautotyrininkų draugijų, veikusių XIX amžiuje Lietuvoje, narys. 1886 metais tapo Rusijos geografų draugijos nariu, bendradarbiaudamas su Volteriu, išleido surinktus padavimus rusų kalba. Volteris lankė tautosakininką Davainavoje ir skatino surinktą medžiagą siųsti į Peterburgą.
XX amžiaus pradžioje Davainis-Silvestraitis toliau renka etnografinius duomenis ir palaiko kontaktą su Basanavičiumi bei LMD. Dalis jo medžiagos rasta LMD archyve. Šiandien sudėtinga nusakyti tikslų jo užrašytų padavimų skaičių. Kerbelytės įsitikinimu, Davainis-Silvestraitis – vienas labiausiai nusipelnusių Lietuvos folklorui:
M. Davainio ir jo talkininkų surinkta tautosaka yra svarbus šaltinis tyrinėjant lietuvių liaudies kūrybą, jos raidą. Vertingiausia šios medžiagos dalis – pasakojamosios tautosakos kūriniai. Dauguma M. Davainio ir jo talkininkų užrašytų pasakų bei sakmių yra tradiciniai, Lietuvoje daug kartų užrašyti kūriniai, tačiau yra ir unikalių, kitų tautosakos rinkėjų neužfiksuotų tekstų. M. Davainis nuolat ir artimai bendravo su savo pateikėjais, jo talkininkai buvo liaudies žmonės, tad jie galėjo lengviau prasiskverbti į žodynės kūrybos gelmes, surasti jau baigiančius nykti siužetus. Todėl M. Davainio sukaupta medžiaga leidžia lietuvių tautosakos istorijos tyrinėtojams pajusti, kokia turtinga pasakų sekimo tradicija buvo tais laikais, iš kurių teturime atsitiktinai užfiksuotas nuotrupas. [...] Mečislovas Davainis-Silvestraitis, XIX a. pabaigoje sukaupęs gausų tautosako lobį, nusipelno to, kad būtų laikomas vienu žymiausių mūsų liaudies kūrybos rinkėjų [5].
Parengė Kristina Rutkovska
Išsamiau žr. K. Rutkowska „Zasługi Jana Karłowicza dla języka i folkloru litewskiego“, Poradnik Językowy, z. 5, 2012, Varšuvos universitetas, p. 21-29; K. Rutkovska „Lietuvių folkloro rinkėjų Jano Karlovičiaus ir M. Davainio-Silvestraičio bendradarbiavimas: metodologijos raida, etnolingvistikos apraiškos“, Archivum Lithuanicum XV, 221-248.